آفتابنیوز : ساعت 9 صبح سهشنبه حادثهای تلخ در کلاس 3 در 4 متری مدرسه اسوه حسنه رخ داد. کلاس با میلههای آهنی به دو بخش تقسیم شده بود. بخش بزرگتر که در ورودی به آن منتهی می شد مخصوص مدیریت و اما اتاق کوچکتر که تنها یک چار چوب آهنی با تخته چوبی نازک آن را جدا کرده برای 7 دانشآموز دختر کلاس اولی در نظر گرفته شده بود. ورودی این کلاس با میلههای آهنی احاطه شده و اگر کسی بخواهد از آن عبور کند به سختی ممکن است.
به گزارش آفتابنیوز؛ داخل کلاس صندلیهای نیمهسوخته و چراغ نفتی واژگون شدهای دیده میشود که متهم اصلی این حادثه دلخراش است. زنگ تفریح که به صدا درآمد 7 دانشآموز دختر این کلاس راهی حیاط شدند. اما یکی از آنها برای برداشتن خوراکی به کلاس برگشت. به دنبال او سه دانشآموز دیگر نیز وارد کلاس شدند. هنگام برگشت به حیاط کیف یکی از دخترها به چراغ نفتی گیر کرد و واژگونی آن باعث شد که موکت زیر پایشان و پردهای که به پنجره آویخته شده بود خیلی زود آتش بگیرد. شعلههای آتش بچهها را در بر گرفت و کوچکی راه خروج، اجازه فرار را به آنها نداد. هیچکس صدای ضجههای مونا، صبا، مریم و یکتا را که ته کلاس از ترس آتش زیر نیمکت پناه گرفته بودند نمیشنید در حالی که کفشهایشان در حال ذوب شدن بود، برای زندهماندن کمک میخواستند... پیشدبستانی و دبستان غیرانتفاعی «اسوه حسنه» زاهدان در محاصره آتش بود. معلمها و کادر مدرسه هر کدام به هر شکلی که میتوانستند بچهها را از ساختمان بیرون بردند. 5 دقیقهای از آتش سوزی گذشته بود که بچهها متوجه غیبت همکلاسیهایشان شدند. دیگر راهی برای برگشت به داخل نبود و هنوز امدادگران به محل نرسیده بودند که چند نفر از اهالی خیابان مصطفی خمینی به دل آتش زدند و دو نفر از بچهها را که از سوختگی و گازگرفتگی نیمه هوش شده بودند به بیرون منتقل کردند. اما هنوز از 59 دانشآموز مدرسه دو نفر غایب بودند. آتش نشانان به محض ورود با تجهیزات به کلاس رفتند و دو دختر خردسال را که از ترس زیر صندلی آهنی چمباتمه زده و از هوش رفته بودند از میان شعلهها بیرون کشیدند. مونا (دانشآموز پیش دبستانی)، صبا، مریم و یکتا به بیمارستان علی بن ابیطالب زاهدان منتقل شدند اما مونا و صبا که 100 درصد سوخته بودند دقایقی بعد تسلیم مرگ شدند. یکتا و مریم در آی سی یو بستری شدند. (دکتر مومنی رئیس بیمارستان علی ابن طالب (ع) گفت: به رغم اقدامات درمانی، یکتا میرشکار سومین دانش آموز این حادثه نیز به علت گستردگی سوختگی بامداد امروز درگذشت.)
گفتوگو با خانوادههای داغدار
ساعتی پس از این آتشسوزی هولناک، خیابان مصطفی خمینی 23 زاهدان پر از جمعیت بود. خانوادههای نگران برای پیدا کردن فرزندانشان به این سو و آن سو میدویدند. بچهها که به مدرسهای نزدیک محل آتش سوزی منتقل شده بودند با دیدن والدینشان گریه میکردند و به آغوش شان میرفتند. اما حال خانواده مونا، صبا، مریم و یکتا با دیگران فرق داشت. به آنها گفته بودند فرزندانشان جراحات جزئی برداشتهاند اما...
مادر مونا که شنیده بود دخترش را به بیمارستان بردند هنوز نمیدانست چه بلایی سرش آمده است و در حالی که گریه میکرد، گفت: «مونا تنها فرزندم است. ساعت 11 صبح با من تماس گرفتند. از همسرم شنیدم که مدرسه آتش گرفته است. سریع خودم را رساندم. به من گفته بودند فقط دستش سوخته اما وقتی دخترم را دیدم قابل شناسایی نبود.» یکی دیگر از والدین گفت: بارها به مسئولان این مدرسه درباره این بخاریها هشدار داده بودیم اما گوش شنوایی وجود نداشت. فرزندان ما قربانی همین بیمبالاتیها شدند. حالا چه کسی پاسخگوی این اتفاق است. چه کسی میتواند بچههای ما را به ما برگرداند.»
تغییر محل مدرسه
یکی از والدین میگوید: دو هفته قبل مدرسه از محلی به محل دیگر جا به جا شد و این اعتراض خانوادهها را برانگیخت اما گوش کسی به اعتراضات بدهکار نبود. مادر دو دختر دوقلو که در این کلاس درس میخواندند میگوید: برای ثبت نام دو دخترم حدود سه میلیون تومان هزینه کردم اما امکاناتی که در اختیار بچه هایمان قرار دادند هیچ بود.
بازداشت مدیر و مربی آموزشی مدرسه
به نوشته روزنامه ایران، حجتالاسلام والمسلمین موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان گفت: «با حضور معاون و بازپرس ویژه قتل در محل و با بررسیهای صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز و دستور بازداشت آنها صادر شده است. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان افزود: در این مدرسه استانداردهای لازم و نکات ایمنی رعایت نشده بود و بدون شک پس از وصول نظریه کارشناسی چنانچه سایر اشخاص و دستگاهها در این رابطه مقصر شناخته شوند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
دستور بازبینی مدارس غیراستاندارد
دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش و بهزیستی براساس دستوری مکلفند از کلیه مدارس و مهدکودکها با توجه به فصل سرما بازدید کنند. این نهادها باید هر چه سریعتر گزارش مدارسی که حداقل استانداردهای قانونی در آن رعایت نشده است را به دادستانی ارسال کنند تا نسبت به تعطیلی و یا انتقال دانشآموزان به مکان مناسبتر اقدام شود.
استفاده از چراغ نفتی در مدارس تخلف است
علی مرادی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان گفت: این مدرسه 59 دانشآموز داشت که با کمک مردم و کادر مدرسه 55 نفر در همان لحظات اول از کلاس خارج شدند اما 4 دانشآموز-یک پیش دبستانی و سه دانشآموز کلاس اول- در آتش گیر افتادند که متأسفانه دو نفر از آنها جان باختند. بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان گاز دارند اما هنوز شبکه گازرسانی به خیابان این مدرسه نرسیده است. در هر صورت با توجه به دستورالعمل آموزش و پرورش استفاده از چراغ نفتی در مدارس تخلف است و مدیر این مجموعه غیردولتی تخلف کرده است.
استعفای مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان
مرادی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ملک محمد سنجرانی، بعد از بروز این حادثه دردناک استعفای خود را از مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان به مدیر کل آموزش و پرورش استان ارائه کرد. این استعفا در دست بررسی قرار دارد.
مجبور به استفاده از چراغ نفتی در مدارس هستیم
محمد هادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان وبلوچستان گفت: با پیگیری استاندار سیستان و بلوچستان رسیدگی سریع به این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. ما مجبور به استفاده از چراغ نفتی در مدارس هستیم چون در حال حاضر جایگزینی برای این موضوع در استان وجود ندارد که البته در همه مدارس وضعیت به همین شکل است اما باید مراقبت بیشتری شود تا چنین فجایعی رخ ندهد.
بررسی علت اصلی حادثه
خسرو سراوانی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی زاهدان گفت: پس از اعلام حریق در مدرسه اسوه حسنه 55 نفر از دانشآموزان گرفتار در دود و آتش از محل حادثه خارج و برای سرشماری و تحویل به خانوادههایشان به ساختمان مسکونی کنار مدرسه انتقال داده شدند. در بررسیهای اولیهای مشخص شد حریق از یک چراغ نفتی آغاز شده اما تحقیقات در مورد علت دقیق این حادثه در دست بررسی است.
دانشآموزان بهراحتی جانشان را در مدرسه از دست میدهند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس به پرونده مرگ دانشآموزان زاهدانی خبر داد.
داود محمدی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفتوگو با ایلنا با اشاره به حادثه آتشسوزی در یکی از مراکز آموزشی استان زاهدان و مرگ دو دانشآموز بر اثر آن گفت: این مساله امروز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح و قرار شد که کمیسیون هر چه زودتر این مساله را بررسی کند تا مقصران آن شناسایی شوند، اما مشکلی که وجود دارد این است که وقتی این اتفاقات میافتد، بعد از مدتی به فراموشی سپرده میشود، پس باید به طور جدی به این مساله بپردازیم، زیرا نبود تجهیزات مساله مهمی در آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: چند سالی است که آموزش و پرورش در بحث تجهیزات و نوسازی به واسطه اعتبارات مشکل پیدا کرده است و این چیزی نیست که بتوان به راحتی گذاشت. شاید اگر ساخت و ساز یک مرکز یا حتی استادیوم رها شود، مشکلی پیش نیاید اما مدرسه چیزی نیست که بخواهیم آن را رها کنیم. بخصوص مدرسهای که دایر است، باید به بحث تجهیزات آن به طور جدی پرداخته شود.
محمدی با بیان حائز اهمیت بودن بحث اعتبارات در اینگونه مسائل گفت: اعتبارات نوسازی و تجهیرات مدارس خیلی مهم است و از طرفی ما باید یک آسیب شناسی جدی در این زمینه داشته باشیم، زیرا در میان تمام مشکلاتی که مدارس دارند مساله تجهیزات و نوسازی از مشکلات دیگر واجبتر است. ما در هم مجلس باید این مساله را دنبال کنیم و مسئولان نیز در این زمینه باید پاسخگو باشند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این که یک دانشآموز جانش را به این راحتی از دست میدهد، مساله سادهای نیست و نباید به سادگی از آن گذاشت. وقتی چنین حوادثی در مدارس زیاد رخ میدهد، نباید خساست به خرج داد و باید زودتر مسائل اعتباری را حل کنیم.
دو سوم مدارس کشور نیازمند ساماندهی است
یک نماینده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز با اشاره به وضعیت ناایمن برخی مدارس عنوان کرد: غالب شهرها در این مورد دچار مشکل هستند. فکر نکنید تهران به این دلیل که پایتخت کشور است وضعیت خوبی در حوزه مدارس دارد؛ وضعیت برخی مدارس تهران حتی بدتر از بعضی نقاط محروم در کشور ماست.
قاسم احمدی لاشکی درباره وضعیت نامناسب و ناایمن مدارس کشور که گاهی خسارات جانی هم برای دانشآموزان به همراه دارد، اظهار کرد: در این باره لایحهای که به مجلس آمد لایحه مناسبی نبود که این مشکلات را حل کند.
وی با اشاره به آماری از مدارس کشور که با مشکلات عمرانی مواجه هستند، گفت: ۳۳ درصد از مدارس در کشور ما تخریبی هستند و حدود ۳۰ درصد از مدارس هم نیاز به مقاومسازی دارند. این به آن معناست که دو سوم از مدارس ما نیاز به ساماندهی در حوزه ساختمانی دارند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: این اعداد و ارقامی که در بودجه میگذارند، قطعا نمیتواند مشکلات این بخش را حل و فصل کند درن تیجه ما هم منتظر هستیم ببینیم با توجه به شرایط انقباضی بودجه بهخاطر تحریمها چه تصمیمی گرفته خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وضعیت فعلی مدارس رضایت نداریم، عنوان کرد: غالب شهرها در این مورد دچار مشکل هستند. فکر نکنید تهران به این دلیل که پایتخت کشور است، وضعیت خوبی در حوزه شرایط مدارس دارد؛ وضعیت برخی مدارس تهران حتی بدتر از بعضی نقاط محروم در کشور ماست.
نماینده مردم نوشهر با اشاره به درخواست عدهای از نمایندگان جهت انجام استیضاح وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش، گفت: این هفته استیضاح منصور غلامی وزیر علوم بررسی شد و استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را هم همین هفته بررسی خواهیم کرد.
احمدی لاشکی با اشاره به جلسه بررسی استیضاح وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: یک جلسه برای بررسی این استیضاح مطرح کردیم که ده موضوع در دستور کار بررسی این استیضاح قرار داشت، پنج مورد را بررسی کردیم و پرسش و پاسخها را انجام دادیم و مابقی به هفته آینده موکول شد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نتیجه استیضاح وزیر علوم هفته آینده مشخص خواهد شد عنوان کرد: پس از اینکه پنج مورد باقی مانده از محورهای استیضاح را بررسی کردیم اگر همچنان بیش از ده نفر از نمایندگان بر نظر خود مبنی بر انجام استیضاح اصرار داشتند به هیات رئیسه اعلام میکنیم و اگر تعداد امضاها به کمتر از ده امضا برسد که منتفی خواهد شد.